Jesteś blogerem i szukasz pomocnych serwisów w prowadzeniu bloga? Skorzystaj z listy 12 przydatnych narzędzi dla blogerów. Darmowe i płatne narzędzia, które pomogą w prowadzeniu Twojej strony.
Szukasz pomocnych aplikacji i narzędzi dla blogerów?
Pisaniem bloga zajmuje się już od kilku lat. Pierwszy blog otworzyłem w 2013 roku. Przez ten czas wypracowałem sobie zestaw narzędzi przydatnych w prowadzeniu własnej strony. Nie są to narzędzia niezbędne, ale w wielu przypadkach znacznie ułatwiające naszą pracę. Poniżej prezentuję stworzoną przeze mnie listą 12 narzędzi dla blogerów. Od lat korzystam z WordPressa więc niektóre z nich dedykowane są tylko pod tę platformę, inne zaś z powodzeniem wykorzystamy również przy innych rozwiązaniach. Większość z nich używam codziennie w swojej pracy. Zachęcam do ich własnego przetestowania.
1. ThemeForest.net
Najważniejsze to posiadać dobry motyw zainstalowany na naszym blogu. W przypadku WordPressa mamy do wyboru niezliczoną ilość darmowych motywów. Lepszych i gorszych. Ja zawsze jednak polecam wydać parę groszy i zakupić odpowiedni motyw. Jest duża szansa, że otrzymamy produkt o wiele lepiej dopracowany. Dodatkowo otrzymamy przez pewien czas wsparcie techniczne, które pomoże nam w konfiguracji i dostosowaniu motywu do naszych potrzeb. Osobiście od lat korzystam ze strony ThemeForest.net, gdzie mamy do wyboru dziesiątki tysięcy motywów. Przy wyborze tego upragnionego polecam zwrócić uwagę, aby był on cały czas rozwijany i aktualizowany przez dewelopera. WordPress cały czas się rozwija, a wydanie w ostatnim czasie wersji 5.0, wraz z nowym edytorem treści Gutenberg, uwydatniło problemy z aktualizacją motywów.
2. Google Search Console
Po założeniu bloga jednym z pierwszych narzędzi dla blogera powinien być Google Search Control. To webowe narzędzie ułatwi nam sprawne zaindeksowanie naszej strony. Narzędzie pomoże nam także przekazać informacje o mapie witryny. Wyszukiwarka Google’a w Polsce jest niemalże monopolistą, warto więc zadbać, żeby nasze wpisy były dobrze widoczne w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nasz blog może być zaindeksowany również bez narzędzia Search Console, ale dzięki niemu znacznie przyspieszymy ten proces. Google Search Console pomoże tam także w stałym monitorowaniu strony i wyłapywaniu błędów jakie mogą pojawić się z trakcie dalszego indeksowania bloga.
3. Google Analytics
Google Analytics to podstawowe narzędzie dla blogerów. Usługa Google pozwala na monitorowanie ruchu na naszej stronie. To najważniejszy wskaźnik popularności naszego bloga. Oprócz globalnych statystyk Google Analytics może nam również wskazać konkretnie, które z naszych artykułów cieszyły się największą popularności, co może nam wyznaczyć kierunki rozwoju naszego bloga. Jeżeli korzystacie z WordPressa polecam zainstalować wtyczkę Advanced Ads, która pomoże nam łatwo zaimplementować kod śledzenia, a także posiada opcje wyświetlania statystyk w kokpicie.
4. Google PageSpeed Insights
PageSpeed Insights to kolejne narzędzie ze stajni Google’a. To narzędzie analizuje naszą stronę pod kątem szybkości jej wczytywania, a następnie sugeruje zmiany jakie powinniśmy na niej dokonać. Wyniki prezentowane są oddzielnie dla komputerów i komórek. Przy czym Google sugeruje, że najbardziej istotne są wyniki dla urządzeń mobilnych. Nie wszystkie sugestie i zmiany będziemy w stanie wdrożyć na naszej stronie, ale wynik może nam wiele powiedzieć o naszym blogu. Nikt nie lubi wolnych stron, a dodatkowo czas ładowania strony jest również czynnikiem branym pod uwagę w wynikach wyszukiwania Google’a.
5. iA Writer
Blogowanie to wciąż pisanie. Nawet jeżeli nasz blog ma składać się w większości z filmów czy galerii, to pisanie jest niezbędne w jego pozycjonowaniu. Nie ma dobrego SEO bez dobrych tekstów. Niektórzy do pisania używają natywnego edytora tekstów w WordPressie – swoją drogą ostatnio przeszedł on fundamentalne zmiany. Inni wykorzystują Microsoft Word. Ja od wielu lat wykorzystuję edytory typu markdown. Wśród nich polecam iA Writera. To genialny program, który całkowicie zmieni Wasze podejście do pisania tekstów. Osobiście wykorzystuję go na przemian z natywnym edytorem WordPressa.
6. Synonimy.pl
Skoro mowa o pisaniu to jest jedno narzędzie, które zawsze towarzyszy mi przy tworzeniu wszystkich tekstów. To strona Synonimy.pl, na której możemy w łatwy i prosty sposób sprawdzić synonimy danego słowa. Czasem jest tak, że brak nam jakiegoś słowa, albo po prostu nie chcemy w kółko ciągle używać tego samego wyrażenia. Z pomocą przychodzi nam słownik synonimów online. Moim zdaniem niezbędne narzędzie dla każdego, kto pisze dużo tekstów.
7. Wtyczka Yoast SEO
Na rynku mamy do wyboru tysiące przeróżnych wtyczek do WordPressa. Jedne są bardziej pomocne, drugie mniej. Jednak absolutnym must have jest wtyczka Yoast SEO. Ta wtyczka pomoże nam zoptymalizować naszego bloga pod kątem wyszukiwarek. To niezmiernie ważne, jeżeli chcemy, aby nasz blog uplasował się wysoko w wynikach np. Google’a. Wtyczka Yoast SEO nie zrobi tego sama za nas, ale wskaże nam miejsca na naszym blogu, nad którymi musimy popracować. Dodatkowo narzędzie to będzie towarzyszyło nam przy tworzeniu każdego nowego artykułu, pomagając w jego odpowiednim napisaniu. To jedno z najważniejszych narzędzi dla blogerów korzystających z WordPressa.
8. WeTransfer.com
WeTransfer to proste i darmowe narzędzie do przesyłania większych plików. Zazwyczaj do przesyłania dużych plików (takich, których nie można było już przesłać mailem) używałem którejś z moich chmur. Jednak rodziło to sporo problemów, choćby związanych z czasowym zajęciem ograniczonego miejsca w chmurze. WeTransfer to o wiele prostsze rozwiązanie. Ładujemy pliki, wskazujemy maila odbiorcy i klikamy wyślij. Voilà! WeTransfer sam wyśle wszystko pod wskazany adres. Wszystko bez zbędnych wodotrysków.
9. Facebook URL Debugger
Umieszczając na Facebooku link do naszego wpisu portal automatycznie tworzy na jego podstawie miniaturkę wraz z krótkim opisem (zajawką). Te elementy z kolei wyświetlane są użytkownikom serwisu. Dane te są jednak przez Facebooka cachowane, więc jeżeli w naszym wpisie zmienimy np. zdjęcie miniaturki lub tytuł, to na Facebooku, pomimo kolejny prób wklejenia linku, dalej pozostaną stare informacje. Tu z pomocą przychodzi narzędzie o nazwie Facebook URL Debugger, które zaktualizuje wszystkie nowe informacje. Pomoże ono nam również w przypadku, kiedy któryś z naszych wpisów załaduje się niepoprawnie na Facebooku. To jedno z najbardziej przydatnych narzędzi dla blogerów.
10. Pexels.com
Pexels to jeden z moich ulubionych serwisów, który przychodzi z pomocą zawsze wtedy, kiedy potrzebuję jakiegoś zdjęcia. Nie musze chyba podkreślać, jak ważne są zdjęcia dla naszych wpisów. Pexels to jednym zdaniem bank darmowych zdjęć, z którego możemy śmiało wykorzystywać fotografie do naszych artykułach. W przypadku większości zdjęć nie musimy nawet podawać ich źródła ani autora. Ja często wykorzystuję zdjęcia z Pexels do obrazowania artykułów. Tak zrobiłem np. z głównym zdjęciem w tym artykule.
11. Feedly
Tworzenie bloga to nie tylko pisanie swoich artykułów, ale i również śledzenie tego, co dzieje się u innych blogerów. Tutaj z pomocą przychodzi nam stary poczciwy czytnik RSS. Do wyboru na rynku mamy wiele rozwiązań. Ja od lat niezmiennie używam programu Feedly. Działa on w wersji webowej i w formie aplikacji mobilnych (iOS, Android). Posiada również swoją natywną aplikację na MacOS. Stał się moim podstawowym czytnikiem po zamknięciu Google Readera. Feedly jest niezwykle prosty i przydatny.
12. Brand24
Brand24 to serwis służący do monitorowania internetu. Dzięki niemu jesteśmy w stanie wychwycić wszelkie wzmianki, jakie pojawiają się o naszej marce w internecie. Brand24 monitoruje serwisy społecznościowe, informacyjne, fora, blogi i wiele innych miejsc. Jeżeli ktoś wspomni nazwę naszej marki, którą wcześniej zdefiniujemy, narzędzie poinformuje nas o tym. Brand24 używają duże firmy, ale sprawdzi się również w monitorowaniu naszej osobistej marki lub naszego bloga.

Dzięki za polecenie naszego narzędzia! Pzdr od załogi Brand24 😉