Niewątpliwie jednym z sukcesów rządów nazistów było wybudowanie w Niemczech sieci nowoczesnych autostrad tzw. Reichsautobahn. Autostrady III Rzeszy stały się jej wizytówką, symbolem potęgi gospodarczej i sprawnego zarządzania. Ambitne plany były realizowane nie tylko przed wojną, ale i również w jej trakcie. Tak było z autostradą Wrocław-Wiedeń, którą miano uruchomić już po wybuchu wojny. Jednak ta autostrada Hitlera nigdy nie została ukończona.
Autostrada Wrocław-Wiedeń
W wyniku Anschlussu i zawarcia tzw. Układu Monachijskiego III Rzesza powiększyła swoje terytorium o nowe ziemie należące wcześniej do Austrii i Czechosłowacji. Z Czechosłowacji oderwany został tzw. Sudetenland, a z pozostałej jej części utworzono m.in. zależny od Niemiec Protektorat Czech i Moraw. Austria została wchłonięta w całości, a jej dawna stolica – Wiedeń – utraciła na swoim znaczeniu. Jednak wciąż Wiedeń był jednym z większych miast hitlerowskich Niemiec. Powiększenie terytorium Niemiec oznaczało także konieczność dalszej rozbudowy infrastruktury tego kraju. Scalenia go komunikacyjnie w jedną całość. W takich oto okolicznościach powstał plan wybudowania kolejnej nowej autostrady Hitlera. Autostrady, która miała połączyć Wrocław z Wiedniem (Reichsautobahn Breslau-Wien) i przebiegać wprost przez dawne terytorium Czechosłowacji.
Budowa eksterytorialnej autostrady Breslau-Wien ruszyła 11 kwietnia 1939 roku. Za jej projekt i budowę odpowiedzialny był inżynier budownictwa drogowego Hans Lorenz. Przebieg autostrady został zaplanowany tak, aby wykorzystać walory widokowe Sudetów, Moraw i Dolnej Austrii. Skomunikowane miały być także inne ważne niemieckie miasta: Świdnica i Kłodzko. Nowa autostrada Hitlera miała również przebiegać w pobliżu Brna, dużego miasta na Morawach, które było zamieszkiwane również przez sporą mniejszość niemiecką. Autostrada była projektowana, jako wzorowa. Prace rozpoczęte jeszcze przed wojną i były kontynuowane w jej trakcie. Jednakże z powodów niepowodzeń na froncie wschodnim i problemów z materiałami, budowę przerwano 30 kwietnia 1942 roku.
Autostrada Hitlera – Hitlerova dálnice
Najbardziej zaawansowane prace prowadzone były na terenie Czech. Udało się ukończyć kilka odcinków autostrady w okolicach Brna, z których jeden po wojnie został przebudowany na lokalną drogę. Niemcy wybudowali także na terenie Czech liczne wiadukty, przejścia i elementy przyszłych mostów, a także rozpoczęli na niektórych odcinkach prace ziemne. Część z tych obiektów wciąż można zobaczyć u naszych południowych sąsiadów. Pozostawione w stanie nieukończonym odcinki autostrady nazywane są dziś przez Czechów „Hitlerova dálnice”, czyli autostradą Hitlera.
Na niektórych odcinkach prace ziemne były na tyle zaawansowane, że nawet dziś po kilkudziesięciu latach na zdjęciach satelitarnych możemy doszukać się przebiegu planowanej autostrady. Tak jest w pobliżu czeskiej miejscowości Jevíčko.
Autostrada Hitlera na Dolnym Śląsku
Pozostaje odpowiedzieć na pytanie, jaki przebieg miała mieć Reichsautobahn Breslau-Wien na współczesnym terenie Polski, czyli na obszarze województwa dolnośląskiego. Nie znalazłem nigdzie informacji o prowadzonych pracach na Dolnym Śląsku w czasie wojny, więc na tym odcinku nowa autostrada pozostała tylko w fazie planów. Więcej światła na jej zaplanowany przebieg rzuca portal dolny-slask.org.pl. Publikuje on mapę przedstawiającą komunikację samochodową i kolejową na terenie śląskiej prowincji. Na niej możemy również zobaczyć zaplanowany przebieg (niebieska przerywana linia) autostrady Wrocław-Wiedeń na obszarze Dolnego Śląska. Ważna uwaga, granice na mapie zaznaczone są już z uwzględnieniem przyłączenia Sudetenlandu.
Mapa w większej rozdzielczości dostępna jest na stronie dolny-slask.org.pl.
Cześć, szacun dla Ciebie za te info, dałeś mi inspirację pozdrawiam Emil Sz, Wch
Dzięki! Cieszę się. 🙂
za każdym razem kiedy jadę do Wiednia żałuję, że droga ta nie była priorytetem Hitlera. 😉
teraz jedzie się 7 godzin zamiast 3.
Dobry wpis, nie wiedziałem że miała tam być wybudowana taka droga…
Dziękuję. 🙂 Wiele historii jest jeszcze do opowiedzenia.:)
no i komu to przeszkadzało aby tak było — myk chwil kilka i już w HR czy innej Italii człek by był !!!——– a teraz jak mały pisuarowy kurdupel u władzy to najwyżej wybudują drogę dla kota — szkoda
W przybliżonym przebiegu odcinek ten znalazł się w realizacji jako S8. Po 70-ciu paru latach…
http://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,rozbuduja-droge-z-wroclawia-do-klodzka-na-dokumentacje-poczekamy-do-2019-roku,wia5-3266-23711.html
Rewelacyjna strona… dziękuję, że mogłam się dowiedzieć tyle ciekawych rzeczy…. Rób dalej to co robisz… bo to kawał świetnej roboty.
Dziękuję za ten komentarz i pozdrawiam! 🙂
Jak jedzie się starą ósemką z Sycowa do Wrocławia to w przydrożnych krzakach widać tak jak by niedokończony wiadukt 🙂
To elementy niepowstałej lini kolejowej Syców-Międzybórz https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=2330&okno=galeria&photoid=142750
Można znaleźć gdzieś więcej informacji na jej temat?
Tu nieco więcej :
https://opencaching.pl/viewcache.php?wp=OP8UAU