Zapraszam na niezwykłą podróż w czasie. Zobacz przedwojenny Lwów na starych zdjęciach. Zbiór archiwalnych fotografii pochodzących z różnych okresów w historii miasta. Lwów za czasów II Rzeczpospolitej Polskiej i Cesarstwa Austro-Węgierskiego.
Lwów na starych zdjęciach
Prezentowane archiwalne fotografie pochodzą z różnych miejsc i okresów w historii miasta. Znajdują się tutaj zdjęcia z czasów II Rzeczpospolitej Polskiej, ale także z okresu kiedy Galicja i Lwów były częścią Cesarstwa Austro-Węgierskiego. Zdjęcia nie są umieszczone chronologicznie, brak jest również przypisanych dat. Większość zdjęć i opisów związanych z ulicami i budynkami zaczerpnąłem z tej rosyjskiej strony. Wrzucam na swojego bloga, aby zachować te cenne informacje dla potomnych. Nie mam pewności, czy wszystkie ulice i miejsca zostały poprawnie opisane. Jeżeli zauważyłeś jakiś błąd, proszę pozostaw sprostowanie w komentarzu.
Szyldy na ulicach
Polecam zwrócić szczególną uwagę na różnego rodzaju szyldy porozwieszane na lwowskich kamienicach. To dobry sposób na poznanie języka polskiego z tamtych czasów, który gdzieniegdzie różni się od współczesnych zasad pisowni. Zwłaszcza w końcówkach typu -ya, -yer, zamiast współczesnych -ia, -jer, np. fryzyer-fryzjer, galanterya-galanteria. To zaskakująco dziwne, jak przez 100 lat zmienił się język. Również niektóre słowa i wyrażenia, które zdążyły już wyjść z powszechnego użycia, mogą wydać się nad wyraz ciekawe.
Lwowskie tramwaje
Na starych zdjęciach z Lwowa możemy zobaczyć również ówczesne tramwaje. Warto wspomnieć, że tramwaje mają we Lwowie długą tradycję. Pierwsza linia konnego tramwaju pojawiła się w tym mieście w roku 1880. Pierwszy elektryczny tramwaj wyjechał na lwowskie ulice w roku 1894. Lwów był jednym z pierwszych miast z elektrycznymi tramwajami w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W roku 1939 istniało już kilkanaście lini tramwajowych.
Lwowskie pomniki
Warto jeszcze nadmienić kilka słów na temat pomników, które znajdowały się przed wojną we Lwowie. Część z nich zniknęła w niejasnych okolicznościach po zakończeniu wojny. Niektóre pozostały na swoim miejscu, jak kolumna Adama Mickiewicza. Kilka z pomników zostało po wojnie zabranych do Polski. Tak stało się np. z pomnikiem hrabiego Aleksandra Fredry, który znalazł się na Rynku we Wrocławiu. Natomiast Pomnik króla Jana III Sobieskiego został ostatecznie przeniesiony na Targ Drzewny w Gdańsku.
Znam Lwów z opowiadania mojej mamy i calej naszej rodziny. Moja mam duzo opowiadala o pieknym parku Stryjskim, ulicy Wuleckiej i Legionow i Rynku, itp. Nigdy nie udalo sie pojechac i zobaczyc dawne miejsca ich przedwojennego Lwowa.
Przed II wojną światową, kiedy Lwów należał do II Rzeczypospolitej, jedna z ulic została pokryta asfaltem. Ludzie nie mogli sobie wyobrazić, jak wygląda taka ulica. Mój wuj, który miał na imię Sławoj (na cześć premiera Felicjana Sławoja Składkowskiego), mieszkający koła Sanoka, poszedł z kolegami do Lwowa, aby zobaczyć tę asfaltową nawierzchnię. Kiedy powrócili, mogli zaświadczyć, że asfalt jest gładki jak stół.