Hipotetyczny związek pomiędzy „złotym pociągiem”, przypuszczalnym schronem kolejowym, w którym miał zostać ukryty, a budową kompleksu Riese na Zamku Książ. Garaże kompleksu Riese i szczątki dokumentów z budowy Kwatery Głównej Hitlera – Führerhauptquartier – w Wałbrzychu.
Budowa 30 garaży kompleksu Riese
Oto dokument, na który powołuję się w moim filmie. Został on zaprezentowany przez Romualda Owczarka w książce „Zagłada Riese” z 2014 roku. Jest to pismo z dnia 6 kwietnia 1944 roku omawiające warunki budowy 30 garaży samochodowych koło Palmiarni w Lubiechowie, w ramach zadania (przedsięwzięcia) Riese. Jedną ze stron tej urzędniczej korespondencji jest architekt Ruelberg, jeden z pracowników biura projektowego prof. Hermanna Gieslera. Filia biura projektowego znajdowała się w Zamku Książ i zajmowała się przygotowaniem planów adaptacji zamkowych pomieszczeń. Warto wspomnieć, że o pomieszczeniach dla kierowców i obsługi środków transportu wspominają także plany zagospodarowania zamku z Sonderarchiv w Moskwie. Natomiast w zaprezentowanym piśmie zastanawiają dwie rzeczy. Po pierwsze, to że w zwykłej urzędniczej korespondencji pojawia się kryptonim „Riese”. Po drugie, czemu przygotowanie projektu garaży zlecono architektom prof. Gieslera, a nie Organizacji Todt? OT miała na takie okoliczności już gotowe ustandaryzowane plany. Czyżby była zajęta ważniejszymi przedsięwzięciami, że postanowiono nie zawracać sobie głowy prostą budową 30 garaży?
Jeżeli dokument jest niewyraźny, proszę kliknąć w ten link.
Dziwne jest to, że garaże kompleksu Riese nie planowano wybudować bezpośrednio przy Zamku Książ, ale w pewnej odległości od niego, a dokładnie koło Palmiarni przy drodze prowadzącej do Lubiechowa. Sugeruje to jakiś związek garaży z przebiegającą w pobliżu linią kolejową. Czy budowa garaży może mieć również związek z hipotetycznym schronem dla pociągów przy lini kolejowej i ukrytym tam „złotym pociągiem”? Tego niestety nie wiadomo, ale w świetle zaprezentowanego dokumentu taka sytuacja wydaje się dość logiczna. To oczywiście tylko spekulacje na gruncie historycznym. Garaże jednak nigdy nie zostały wybudowane, przynajmniej nie ma po nich śladu, co samo w sobie też jest dziwne.
Najnowsze zdjęcia termograficzne nasypu
Na początku 2016 roku na nasypie kolejowym zostały wykonane zdjęcia aparatem termograficznym. Obserwacji dokonał Michał Banaś z Instytutu Nauk Geologicznych PAN. Zdjęcia zostały wykonane w bardzo wyjątkowych warunkach, kiedy to po ciepłym okresie nastąpił szybki spadek temperatury o ponad 20 stopni. W takich warunkach mogą pojawiać się pewne anomalie termiczne, związane np. z pustymi miejscami pod ziemią. Zdjęcia termograficzne wykonane przez Michała Banasia ukazały szereg regularnie rozłożonych anomalii termicznych na nasypie kolejowym, w którym ma być ukryty „złoty pociąg”. Wykonane obserwacje oczywiście nie potwierdzają jednoznacznie istnienia takiego obiektu pod ziemią, ale na pewno są bardzo zastanawiające.
Zobacz także: Złoty Pociąg – Legendy, fakty i wątek historyczny
BIBLIOGRAFIA
- Zagłada Riese – Romuald Owczarek
ZDJĘCIA
- Zdjęcia Termograficzne – Michał Banaś ING PAN
- Zdjęcia Archiwalne – das Bundesarchiv